A TWENTY2X nem kerül megrendezésre
2022-01-24IAA 2022 Transportation Press Workshop
2022-06-29Két év kényszerszünet után, idén május 30 és június 2 között rendezték meg újra, a világ legnagyobb ipari, ipar technológiai kiállítását a Hannover Messe-t. A 2022-es kiállításon, minden eddiginél több magyar kiállító vett részt, köszönhetően többek között a HEPA által létrehozott Magyarország standnak is. Összesen 16 hazai cég utazott ki Hannoverbe új üzleti lehetőségeket keresve.
A Hannover Messe a legrégebbi és a legnagyobb ipari vásár, nem csak Európai de a világ viszonylatban is. A kiállítást 1947-ben tartották meg legelőször. 2022-ben 75 éves vásár történetében számos dolog történt. A 80-as években a nagy számban megjelenő telekommunikációs és informatikai cégek is egyre nagyobb számban jelentek meg a vásáron. A vásár szervezője a Deutsche Messe AG ekkor úgy döntött, hogy az új technológiáknak egy teljesen új kiállítást hoz létre, az itthon is sokak által ismert CEBIT-et. A 2018-ban, az utolsó CEBIT alkalmával el kellett fogadni a tényt, hogy elfogyott a levegő a CEBIT körül. Az iparral, digitalizációval kapcsolatos technológiai újdonságok ezért vissza integrálódtak a Hannover Messe-be.
Mára a vásár az ipar gyártás, tervezés az új technológiák, a digitalizáció, az automatizáció, az ipar 4.0 legjelentősebb éves eseménye. Az informatika szükségessége és hasznossága miatt is egyre nagyobb teret nyernek az IT cégek a vásáron, akik jól kiegészítik a klasszikus ipari gyártó cégek kínálatát. Szerszámgépek, alkatrészek, bérgyártás, mérnöki szolgáltatások, alapanyag gyártók, logisztikai, energetikai cégek és túlzás nélkül az ipar összes szereplője megjelenik a vásáron.
Az évente megrendezésre kerülő Hannover Messe egy igazi világkiállítás. Természetesen a Német cégek és a német látogatók nagy számban képviselik országukat, de az Ő jelenlétük általában csak a vásár felét teszi ki. A másik felét a világ minden tájáról érkező kiállítók és a látogatók adják. 2019-ben 75 ország képviseltette magát. Azért is hívják világkiállításnak a Hannover Messe-t, mert minden évben van a vásárnak hivatalos partnerországa. Egyik évben Európán kívülről, másikban pedig Európán belülről hívnak meg egy-egy országot, hogy legyen a vásár kiemelt partnerországa. 2022-ben Portugália, 2019-ben Svédország, 2018-ban Mexikó büszkélkedhetett ezzel a megtiszteltetéssel. 2023-ban pedig Indonézia lesz a partner országa a Hannover Messe-nek.
A 2022-es Hannover Messe sokkal európaibb kiállítás volt, ami egy COVID utáni helyzetben teljességgel érthető. A COVID járvány megmutatta, hogy mennyire sérülékenyek a cégek, ha a gyártáshoz szükséges alapanyagokat, félkész termékeket vagy akár a kész termékeiket más kontinenseken állítják elő. A legtöbb nemzetközi gyártó cég, ezért most változtatni szeretne a korábbi beszerzési szokásaink és nagyobb hangsúlyt kapnak az európai cégek, beszállítók, alapanyag előállítók. Európán belül még olyan helyzetekben is mint a COVID, könnyebben áramlanak az áruk más Európai országok irányába, ami nagy biztonságot ad a gyártás során.
Az összes, közel 2.600 kiállítóból, 2.130 kiállító (82%) érkezett Európából (EU + nem EU). 276 (10,5%) kiállító kelet Ázsiából, 143 észak Amerikából (5,5%), 36 a közel keletről, 3 cég közép illetve dél Amerikából és 2 vállalat az Ausztráliai régióból. Az európai országok közül kiemelkedő számban 1.114 német cég volt jelen, őket követik a mindig nagy létszámban érkező Olasz (149), Holland (96) és Lengyel (80) kiállítók. De az idei partner országból, Portugáliából is 119 cég érkezett.
A több mint 75.000 fizikai látogató és 15.000 digitális látogató, országonkénti bontásáról még nincsenek információink, de a magyar kiállítók leginkább német, kelet és közép európai, indiai és koreai érdeklődőkkel találkoztak a vásáron.
Óriási standok
A nagy nemzetközi multicégek idén sem spóroltak a négyzetmétereken. Több ezer, sokszor 10.000 nm-nél is nagyobb standokon állítottak ki a világ vezető vállalatai. A Siemens, a Bosch – Rexroth, Festo, a Phoenix Contact , Schneider Electrics, a Nokia, a Microsoft, az SAP, a Sales Force, az Amazon AWS vagy akár a Google olyan hatalmas és eszméletlen izgalmas standokat építettek, amelyek tömegében vonzották a látogatókat. Szinte minden pavilonba került egy vagy több giga vállalat, ezért a látogatóknak érdemes volt végig járni mind a 11 pavilont. Érdekes volt tapasztalni, hogy a korábbi gyakorlattal ellentétben idén szinte alig láthattunk csinos hosteseket a standokon. Helyettük, minden cég, inkább a saját kollégáit hozta ki a standra nagy számban. Azon túl, hogy az érdeklődők így sokkal pontosabb válaszokat kapnak, a kollégák számára is csapatépítő jellegű feladat a céget képviselni egy ekkora vásáron.
A COVID után is nagy szükség van a vásárokra
A kiállítás minden szempontból felülmúlta a várakozásokat. Annak ellenére, hogy összehasonlítva a 2019-es – az utóbbi évek leghatalmasabb – Hannover Messe-jével, amikor a 27 pavilon mindegyikében, összesen 220.000 kiállítási négyzetméteren 6.500 kiállító volt jelen és 215.000 látogató kereste fel a vásárterületet, a 2022-es vásár – érthető okokból – sokkal kisebb volt. A 27 pavilonból “csak” 11 pavilonban voltak kiállítók.
A Hannover Messe kiállítói listája szerint 2.593 kiállító képviseltette magát idén a vásáron. Ez a szám 2019-es vásárhoz képest visszaesés, viszont figyelembe véve az elmúlt hónapok eseményeit, hogy Kínában még mindig voltak COVID korlátozások, ami miatt nem tudtak sem a kiállítók, sem a látogatók utazni továbbá az Orosz-Ukrán háború február óta zajlik, aminek következtében az energia árak az egekbe szöktek, és a meredeken emelkedik az infláció, a vásár szervezői elégedettek lehetnek.
A kiállítást mindig április utolsó hetében tartják. Idén azonban a szervezők – biztonsági okokból – már egyszer, egy hónappal elhalasztották a vásárt, ezért idén rendhagyó módon május végén került sor a vásárra. Ez az új időpont is tovább nehezítette a kiállítók helyzetét mivel számos más ipari vásár hosszú kihagyás után, szintén a biztonságosnak számító tavasz-végi, nyár-eleji időpontra került és a Hannover Messe-vel egy időben került megrendezésre. Számos kiállítónak kellett tehát döntenie, hogy melyik vásáron vesz részt. Akik a Hannover Messe-t választották tapasztalhatták, hogy mind a kiállítók, mind a látogatók boldogok voltak, hogy újra személyesen találkozhattak, hogy ismét élőben tudtak találkozni. Mind a nemzetközi cégek, mind a hazai kiállítók is arról számoltak be, hogy határozottan megérte résztvenni a vásáron.
A rövidebb vásár is hozta az eredményeket.
A Hannover Messe általánosságban véve öt napos vásár szokott lenni. A különlegesnek számító 2022-es évben azonban a szervezők négynaposra rövidítették. Volt akiknek már az első napon sikerült behozni a vásári költségeket. A többségnek a kedd volt a legerősebb nap, de szerdán is csütörtökön is folyamatos érkeztek a látogatók, és az utolsó óráig is voltak érdeklődők a standokon.
Hazai kiállítók, akik önerőből mentek
A legrégebbi Hannover Messe veterán a Meta-Vulk Kft, akik idén megszakítás nélkül a 26. alkalommal állítottak ki a Hannover Messe-n. Üzleti-modelljük teljesen a nemzetközi kiállításokra építették fel. A mindössze néhány fős családi vállat az egyik legsikeresebb alkatrész exportáló cég hazánkban. Elsősorban gépalkatrészeket gyártanak, mégpedig gyártógépek rezgéscsillapításához gumi lábakat. Közel 300 hazai alvállalkozó gyártja nekik a termékeket, amelyek rajtuk keresztül jutnak el a legnagyobb nemzetközi cégekhez. Ők nem kötnek általában konkrét új üzleteket a vásáron. Inkább partner találkozókat szerveznek és a meglévő partnereikkel mélyítik a kapcsolataikat évről évre.
A másik visszatérő kiállító a MAGYARMET volt, akik testvér cégével a SZEGEDMET-tel közös standon állított ki. A MagyarMet is az elmúlt jónéhány évben kihagyás nélkül, minden alkalommal jelen volt a vásáron. Az öntészettel és szerszámgyártással foglalkozó cég is nagy hangsúlyt fektet a nemzetközi vásárokra. Nem csak új ügyfelek miatt, hanem a régi partnerek miatt is számos vásáron vesznek részt minden évben. Ahogy mondják, fontos szempont, hogy láthatóak legyenek, hogy minden évben megjelenjenek a vásárokon. Ezzel a megbízhatóságot és a stabilitás sugallják mind a vásárlóik mind a szakma felé.
Volt még egy érdekes kooperáció a kiállításon. A tapasztalt Hannoveri kiállító a BERVINA Kft az egyik versenytársával a Moltech Kft–vel egymás mellett állítottak ki. Mivel a két cég termékei és ügyfelei között nagyon kicsi a közös metszett, ezért egymásnak tudták átadni a számukra nem, de a másik cég számára izgalmas érdeklődőket. A hajtásszíjakat gyártó cégek merészet gondoltak mikor a Hannover Messe-re jelentkeztek. Minden páratlan évben a hajtásszíjakat gyártó cégek nagy számban képviseltetik magukat a vásáron. 2022-ben viszont szinte egyetlen hajtásszíjas cég sem volt a kiállításon. Ezt a vákuumot gondoltál kihasználni a magyar kiállítók. Utólag látva bejött nekik ez a kockázat vállalás. Abszolút elégedettek voltak a vásár által hozott leadekkel.
Új kiállítója volt a vásárnak a Fehér rendszerház Kft, akik FRIK nevű saját fejlesztésű vállalatirányítási szoftverükkel érkeztek Hannoverbe. A sok vásári időpont változtatás miatt majdnem lemaradtak a vásárról de szerencsére még az utolsó pillanatban sikerült újra véglegesíteniük a standjukat. Nagyon ötletesen egy logózott Rubik kockát hoztak magukkal amolyan csalinak. A Rubik kocka nemcsak azért volt jó választás, mert mindenki szeretett volna egyet belőle és ezért könnyen tudtak kapcsolatba kerülni az érdeklődőkkel, hanem azért is, mert ezzel magyarságukat is könnyen kommunikálták. A hatalmas szoftveres cégek között izgalmas ajánlatot tudtak adni az érdeklődőknek, mivel Ők egy alacsony bekerülési költségű, teljesen testreszabható szoftvert kínáltak. Ők kapják az aranyérmet is média hack kategóriában. A Német ZDF televízió éppen forgatni készült a standjuk közelében, mire megkérték Őket, hogy álljanak már úgy, hogy a háttérben az Ő standjuk látszódjon. Nem kellett kétszer kérni Őket, így történt. Így kaptak ingyen reklámot egy remek riportban 😀
A legkisebb magyar kiállító az EPIC Innolabs nonprofit KFT volt, aki a német Fraunhofer és a magyar SZTAKI cégek vegyes vállalata. Ők a Fraunhofer többezer négyzetméteres stand komplexumán kaptak helyet maguknak. Az EPIC az ipar 4.0-ban, az ipari gyártás digitalizációjában nyújt segítséget a vállalatoknak. Tanácsadással, adatelemzéssel és termelés tervezéssel teszik hatékonyabbá és olcsóbbá a gyártást.
HEPA stand
Idén újra volt Magyar országstand, amelyet a HEPA szervezett. Akik korábban jelezték már a HEPA-nak vagy a magyar vásárképviseletnek, hogy szeretnének részt venni a vásáron támogatott formában, azok közül 8 kiállító kapott helyet a standon. Ezek a kiállítók, egy rendkívül kedvezményes összegért cserébe kaptak helyet a 100 nm-es magyar standon. Bár a stand, pár szerencsétlen körülmény miatt nem a legjobb lokációban kapott helyett, valamint a kiállítók standon belüli elhelyezése is nehezítette a stand érvényesülését egy kicsit, összességében így is nagyon sikeresnek mondható.
A stand kiemelkedő érdekessége a Grabmax által hozott sakkozó robot volt. Akik megkerülték a standot és meglátták a robotot biztosan megálltak, vagy akár még sakkoztak is egyet a robottal. Ez nem egy sakk robot volt természetesen, hanem a mindössze 2 éves cég azt szerette volna demonstrálni, hogy képesek felokosítani a hagyományos robot karokat “szemmel”, vizuális eszközökkel. Ennek segítségévek a robotkar látja a tárgyakat és például képes egy dobozba rendezetlenül beszórt termékeket ügyesen kipakolni, az utolsó darabokig is. Elmondásuk szerint a versenytársaik még nem képesek hasonló feladat 100%-os megoldására, Ők viszont igen,
A másik nagy érdeklődésre számottevő kiállító a Kuube volt, aki kültéri utca bútorokat, okos padokat hozott a kiállításra. Ezek napelemmel ellátott, aluminium szerkezetű, időtálló, környezetbarát és rendkívül hasznos elemei lehetnek a parkoknak a nagyvárosokban, vagy akár a cégek telephelyein. Ha a Grabmax és a Kuube, a stand másik felére került volna, a főfolyosó közelébe, akkor biztosan nagyságrendekkel növekedett volna meg a stand látogatottsága. Ezek olyan látványos, és messziről is jól észrevehető kiállítási termékek voltak, amelyek miatt biztosan többek is közelebb jöttek volna, körbejárták volna a standot.
A másik 6 kiállító is remek termékekkel érkezett a vásárra. A GANZ KK, ipari kapcsolókkal és kapcsoló szekrények gyártásával foglalkozik. Elmondásuk szerint a kiállítási részvételüket az utolsó pillanatban tudták meg, de ennek ellenére a három fős csapat bíztató eredményekkel távozott. Egy kolléga folyamatosan a kiállítást járta és más kiállítókkal épített kapcsolatokat, addig a másik két képviselő a standon egyeztetett az érdeklődőkkel. Több korábbi ügyfelük is újra felfedezte őket, és több éves kihagyás után ismételten együtt fognak dolgozni.
A LabShare szintén egy startup. Hardveres és szoftveres tesztekre szakosodott cégek vannak a portfólojukban (300-400 nemzetközi tesztelő cég) akikhez rövid határidővel tudnak az ügyfeleknek tesztelést leszervezni. A kiállításon a céljuk, új megbízók felkutatása volt. A két fős csapat számos olyan potenciális céget talált a standjukra “beesve” akik azonnal be is regisztráltak hozzájuk.
A Silveria elektronika egy több mint 20 éves múltra visszatekintő elektronikai bérgyártó. Ők a szabad gyártási kapacitásukkal érkeztek Hannoverbe. Nagyon aktívak voltak, szinte folyamatosan tárgyaltak ügyfelekkel. Elmondásuk szerint nagy segítség volt nekik a Hannover Messe telefonos alkalmazás amelyen keresztül könnyen megtalálták Őket az érdeklődők.
A Phönix control egy nagyon speciális cég, akik folyadék és szintjelző berendezéseket illetve biztonsági berendezéseket gyártanak 1981 óta. Termékeik a legnagyobb vállalatoknál vannak jelen, mint pl. olajfinomítók, atomerőművek, gyógyszergyárak. A cég 40 éves múltja okán is ismertek a vásárlók körében. Hatalmas ügyfelek sétáltak be a standjukra mint pl. a Malajziai Petronas olajtársaság, de voltak észak európai és dél amerikai megkereséseik is. Ők azért érkeztek a vásárra, mert meggyőződésük, hogy az ilyen vásároknak köszönhetik, hogy évtizedek óta folyamatos megrendeléseik vannak és ennek köszönhetik, hogy folyamatosan tudtak növekedni is.
A Solvelectric technologies szintén elektronikai bérgyártási szabad kapacitással érkezett a vásárra. Náluk azonban a konkrét gyártáson túl, egy sokrétű, komplex szolgáltatás csomag is elérhető. A tervezést, a prototípus gyártást és a tesztelési feladatokat is meg tudják oldani házon belül. A sorozatgyártást követően pedig a termékek szervizelését is vállalják, ha erre az ügyfél igényt tart. Ők is régi cég, immáron 30 éve tevékenykednek a piacon így megfordultak már több nemzetközi vásáron is.
A Macher Zrt. alapvetően kábel konfekcionálással és mérnöki tevékenységgel foglalkozik. Nekik sem a Hannoveri vásár volt az első nemzetközi kiállításuk. A cég CEO-ja aki egy sikeres generációváltás révén szüleitől vette át a vállalat irányítását, lézer pontosan felmérte a Hannover Messe-ben rejlő lehetőségeket. Sok más hazai kiállítóhoz hasonlóan már előzetesen rákészült a kiállításra. Több mint 300 céget validáltak a kollégákkal és hívták meg a potenciális partnereket a standjukra és így több mint 15 előzetesen lebeszélt tárgyalás várta Őt a vásáron. A vásár ideje alatt sem, ültek és várták, hogy csak úgy besétáljanak az új ügyfelek a standra. Felváltva járták végig a többi kiállítót a vásáron keresve az újabb üzleti lehetőségeket.
Egyetlen kiállítóval nem tudtunk csak találkozni Hannoverben. A GMV Kft, sajnos az utolsó pillanatban volt kénytelen lemondani a vásári részvételüket, egy szerencsétlen betegség miatt. Bízunk benne, hogy az online részvétel, számukra is hozott érdeklődőket.
Közép európai kiállítók
Környező országokból az általunk készített 10-es listán, Magyarország az középmezőnyben szerepel, megelőzve néhány szomszédunkat. Az viszont elgondolkodtató tény, hogy Románia és Bulgária esetében is majdnem kétszer annyi kiállító vett részt a vásáron, mint ahány Magyar. A régiós versenyben, ha szeretnénk, hogy az EU-ból érkező megrendelések nagyobb százalékban érkezzenek hozzánk, mint a szomszédainkhoz, akkor érdemes egy kicsit jobban megmutatkoznunk az ilyen nemzetközi ipari vásárokon.
A látogatók pedig kifejezetten keresik a kisebb, közép európai cégeket, akik kisebb volumenben, egyedi igényeket is ki tudnak szolgálni. Sokkal nagyobb odafigyeléssel, remek ötletekkel, és páratlan flexibilitással szolgálják ki a megrendelőket. Ezekkel a paraméterekkel lehet felvenni a versenyt a nagy gyártókkal, és ezért is érdemes részt venni a kiállításon.
A Hannover Messe-nek van, hivatalos magyarországi képviselete. A képviselet feladata, az érdeklődők tájékoztatása és a vásárral kapcsolatos kérdések megválaszolása magyarul. A Hannover Messe és más hannoveri vásárral kapcsolatban bővebb információt megtalálnak a www.hannoverkiallitas.hu weboldalon.
Hannover Messe hivatalos weboldala:
2022-es Hannover Messe kereshető kiállítói listája:
Angolul: https://www.hannovermesse.de/en/search/?category=ep
Összefoglaló a kiállításról:
Angolul: https://www.hannovermesse.de/en/hm-digital-edition/hm-21-after-show-report/
After show report infografika:
https://www.hannovermesse.de/en/hm-digital-edition/hm-21-after-show-report/infographic/
Hannover Messe videók:
https://www.hannovermesse.de/en/news/media-library/index-2
Hivatalos kép gallériák a kiállításról:
https://www.hannovermesse.de/en/news/media-library/image-galleries/
Szerző:
Wolf Erik a Deutsche Messe AG és ezáltal a Hannover Messe magyarországi hivatalos képviselője
Telefon: +36204861321
E-mail: [email protected]