Twenty2X | digitalizációs szakvásár és üzleti esemény
A TWENTY2X nem kerül megrendezésre
2022-01-24
IAA Transportation Press workshop
IAA 2022 Transportation Press Workshop
2022-06-29
Twenty2X | digitalizációs szakvásár és üzleti esemény
A TWENTY2X nem kerül megrendezésre
2022-01-24
IAA Transportation Press workshop
IAA 2022 Transportation Press Workshop
2022-06-29

Sikeres kiállítást zártak a Hannover Messe magyar kiállítói

Hannover Messe 2022 - Hannover kiállítás

Két év kényszerszünet után, idén május 30 és június 2 között rendezték meg újra, a világ legnagyobb ipari, ipar technológiai kiállítását a Hannover Messe-t. A 2022-es kiállításon, minden eddiginél több magyar kiállító vett részt, köszönhetően többek között a HEPA által létrehozott Magyarország standnak is. Összesen 16 hazai cég utazott ki Hannoverbe új üzleti lehetőségeket keresve.

A Hannover Messe a legrégebbi és a legnagyobb ipari vásár, nem csak Európai de a világ viszonylatban is. A kiállítást 1947-ben tartották meg legelőször. 2022-ben 75 éves vásár történetében számos dolog történt. A 80-as években a nagy számban megjelenő telekommunikációs és informatikai cégek is egyre nagyobb számban jelentek meg a vásáron. A vásár szervezője a Deutsche Messe AG ekkor úgy döntött, hogy az új technológiáknak egy teljesen új kiállítást hoz létre, az itthon is sokak által ismert CEBIT-et. A 2018-ban, az utolsó CEBIT alkalmával el kellett fogadni a tényt, hogy elfogyott a levegő a CEBIT körül. Az iparral, digitalizációval kapcsolatos technológiai újdonságok ezért vissza integrálódtak a Hannover Messe-be.

Mára a vásár az ipar gyártás, tervezés az új technológiák, a digitalizáció, az automatizáció, az ipar 4.0 legjelentősebb éves eseménye. Az informatika szükségessége és hasznossága miatt is egyre nagyobb teret nyernek az IT cégek a vásáron, akik jól kiegészítik a klasszikus ipari gyártó cégek kínálatát. Szerszámgépek, alkatrészek, bérgyártás, mérnöki szolgáltatások, alapanyag gyártók, logisztikai, energetikai cégek és túlzás nélkül az ipar összes szereplője megjelenik a vásáron. 

Az évente megrendezésre kerülő Hannover Messe egy igazi világkiállítás. Természetesen a Német cégek és a német látogatók nagy számban képviselik országukat, de az Ő jelenlétük általában csak a vásár felét teszi ki. A másik felét a világ minden tájáról érkező kiállítók és a látogatók adják. 2019-ben 75 ország képviseltette magát. Azért is hívják világkiállításnak a Hannover Messe-t, mert minden évben van a vásárnak hivatalos partnerországa. Egyik évben Európán kívülről, másikban pedig Európán belülről hívnak meg egy-egy országot, hogy legyen a vásár kiemelt partnerországa. 2022-ben Portugália, 2019-ben Svédország, 2018-ban Mexikó büszkélkedhetett ezzel a megtiszteltetéssel. 2023-ban pedig Indonézia lesz a partner országa a Hannover Messe-nek.

A 2022-es Hannover Messe sokkal európaibb kiállítás volt, ami egy COVID utáni helyzetben teljességgel érthető. A COVID járvány megmutatta, hogy mennyire sérülékenyek a cégek, ha a gyártáshoz szükséges alapanyagokat, félkész termékeket vagy akár a kész termékeiket más kontinenseken állítják elő. A legtöbb nemzetközi gyártó cég, ezért most változtatni szeretne a korábbi beszerzési szokásaink és nagyobb hangsúlyt kapnak az európai cégek, beszállítók, alapanyag előállítók. Európán belül még olyan helyzetekben is mint a COVID, könnyebben áramlanak az áruk más Európai országok irányába, ami nagy biztonságot ad a gyártás során.

Az összes, közel 2.600 kiállítóból, 2.130 kiállító (82%) érkezett Európából (EU + nem EU). 276 (10,5%) kiállító kelet Ázsiából, 143 észak Amerikából (5,5%), 36 a közel keletről, 3 cég közép illetve dél Amerikából és 2 vállalat az Ausztráliai régióból. Az európai országok közül kiemelkedő számban 1.114 német cég volt jelen, őket követik a mindig nagy létszámban érkező Olasz (149), Holland (96) és Lengyel (80) kiállítók. De az idei partner országból, Portugáliából is 119 cég érkezett. 

A több mint 75.000 fizikai látogató és 15.000 digitális látogató, országonkénti bontásáról még nincsenek információink, de a magyar kiállítók leginkább német, kelet és közép európai, indiai és koreai érdeklődőkkel találkoztak a vásáron.

Óriási standok

A nagy nemzetközi multicégek idén sem spóroltak a négyzetmétereken. Több ezer, sokszor 10.000 nm-nél is nagyobb standokon állítottak ki a világ vezető vállalatai. A Siemens, a Bosch – Rexroth, Festo, a Phoenix Contact , Schneider Electrics, a Nokia, a Microsoft, az SAP, a Sales Force, az Amazon AWS vagy akár a Google olyan hatalmas és eszméletlen izgalmas standokat építettek, amelyek tömegében vonzották a látogatókat. Szinte minden pavilonba került egy vagy több giga vállalat, ezért a látogatóknak érdemes volt végig járni mind a 11 pavilont. Érdekes volt tapasztalni, hogy a korábbi gyakorlattal ellentétben idén szinte alig láthattunk csinos hosteseket a standokon. Helyettük, minden cég, inkább a saját kollégáit hozta ki a standra nagy számban. Azon túl, hogy az érdeklődők így sokkal pontosabb válaszokat kapnak, a kollégák számára is csapatépítő jellegű feladat a céget képviselni egy ekkora vásáron.

A COVID után is nagy szükség van a vásárokra


A kiállítás minden szempontból felülmúlta a várakozásokat. Annak ellenére, hogy összehasonlítva a 2019-es – az utóbbi évek leghatalmasabb – Hannover Messe-jével, amikor a 27 pavilon mindegyikében, összesen 220.000 kiállítási négyzetméteren 6.500 kiállító volt jelen és 215.000 látogató kereste fel a vásárterületet, a 2022-es vásár – érthető okokból – sokkal kisebb volt. A 27 pavilonból “csak” 11 pavilonban voltak kiállítók.

A Hannover Messe kiállítói listája szerint 2.593 kiállító képviseltette magát idén a vásáron. Ez a szám 2019-es vásárhoz képest visszaesés, viszont figyelembe véve az elmúlt hónapok eseményeit, hogy Kínában még mindig voltak COVID korlátozások, ami miatt nem tudtak sem a kiállítók, sem a látogatók utazni továbbá az Orosz-Ukrán háború február óta zajlik, aminek következtében az energia árak az egekbe szöktek, és a meredeken emelkedik az infláció, a vásár szervezői elégedettek lehetnek.

A kiállítást mindig április utolsó hetében tartják. Idén azonban a szervezők – biztonsági okokból – már egyszer, egy hónappal elhalasztották a vásárt, ezért idén rendhagyó módon május végén került sor a vásárra. Ez az új időpont is tovább nehezítette a kiállítók helyzetét mivel számos más ipari vásár hosszú kihagyás után, szintén a biztonságosnak számító tavasz-végi, nyár-eleji időpontra került és a Hannover Messe-vel egy időben került megrendezésre. Számos kiállítónak kellett tehát döntenie, hogy melyik vásáron vesz részt. Akik a Hannover Messe-t választották tapasztalhatták, hogy mind a kiállítók, mind a látogatók boldogok voltak, hogy újra személyesen találkozhattak, hogy ismét élőben tudtak találkozni. Mind a nemzetközi cégek, mind a hazai kiállítók is arról számoltak be, hogy határozottan megérte résztvenni a vásáron.

A rövidebb vásár is hozta az eredményeket. 

A Hannover Messe általánosságban véve öt napos vásár szokott lenni. A különlegesnek számító 2022-es évben azonban a szervezők négynaposra rövidítették. Volt akiknek már az első napon sikerült behozni a vásári költségeket. A többségnek a kedd volt a legerősebb nap, de szerdán is csütörtökön is folyamatos érkeztek a látogatók, és az utolsó óráig is voltak érdeklődők a standokon. 

Hazai kiállítók, akik önerőből mentek

A legrégebbi Hannover Messe veterán a Meta-Vulk Kft, akik idén megszakítás nélkül a 26. alkalommal állítottak ki a Hannover Messe-n. Üzleti-modelljük teljesen a nemzetközi kiállításokra építették fel. A mindössze néhány fős családi vállat az egyik legsikeresebb alkatrész exportáló cég hazánkban. Elsősorban gépalkatrészeket gyártanak, mégpedig gyártógépek rezgéscsillapításához gumi lábakat. Közel 300 hazai alvállalkozó gyártja nekik a termékeket, amelyek rajtuk keresztül jutnak el a legnagyobb nemzetközi cégekhez. Ők nem kötnek általában konkrét új üzleteket a vásáron. Inkább partner találkozókat szerveznek és a meglévő partnereikkel mélyítik a kapcsolataikat évről évre. 

A másik visszatérő kiállító a MAGYARMET volt, akik testvér cégével a SZEGEDMET-tel közös standon állított ki. A MagyarMet is az elmúlt jónéhány évben kihagyás nélkül, minden alkalommal jelen volt a vásáron. Az öntészettel és szerszámgyártással foglalkozó cég is nagy hangsúlyt fektet a nemzetközi vásárokra. Nem csak új ügyfelek miatt, hanem a régi partnerek miatt is számos vásáron vesznek részt minden évben. Ahogy mondják, fontos szempont, hogy láthatóak legyenek, hogy minden évben megjelenjenek a vásárokon. Ezzel a megbízhatóságot és a stabilitás sugallják mind a vásárlóik mind a szakma felé. 

Volt még egy érdekes kooperáció a kiállításon. A tapasztalt Hannoveri kiállító a BERVINA Kft az egyik versenytársával a Moltech Kftvel egymás mellett állítottak ki. Mivel a két cég termékei és ügyfelei között nagyon kicsi a közös metszett, ezért egymásnak tudták átadni a számukra nem, de a másik cég számára izgalmas érdeklődőket. A hajtásszíjakat gyártó cégek merészet gondoltak mikor a Hannover Messe-re jelentkeztek. Minden páratlan évben a hajtásszíjakat gyártó cégek nagy számban képviseltetik magukat a vásáron. 2022-ben viszont szinte egyetlen hajtásszíjas cég sem volt a kiállításon. Ezt a vákuumot gondoltál kihasználni a magyar kiállítók. Utólag látva bejött nekik ez a kockázat vállalás. Abszolút elégedettek voltak a vásár által hozott leadekkel. 

Új kiállítója volt a vásárnak a Fehér rendszerház Kft, akik FRIK nevű saját fejlesztésű vállalatirányítási szoftverükkel érkeztek Hannoverbe. A sok vásári időpont változtatás miatt majdnem lemaradtak a vásárról de szerencsére még az utolsó pillanatban sikerült újra véglegesíteniük a standjukat. Nagyon ötletesen egy logózott Rubik kockát hoztak magukkal amolyan csalinak. A Rubik kocka nemcsak azért volt jó választás, mert mindenki szeretett volna egyet belőle és ezért könnyen tudtak kapcsolatba kerülni az érdeklődőkkel, hanem azért is, mert ezzel magyarságukat is könnyen kommunikálták. A hatalmas szoftveres cégek között izgalmas ajánlatot tudtak adni az érdeklődőknek, mivel Ők egy alacsony bekerülési költségű, teljesen testreszabható szoftvert kínáltak. Ők kapják az aranyérmet is média hack kategóriában. A Német ZDF televízió éppen forgatni készült a standjuk közelében, mire megkérték Őket, hogy álljanak már úgy, hogy a háttérben az Ő standjuk látszódjon. Nem kellett kétszer kérni Őket, így történt. Így kaptak ingyen reklámot egy remek riportban 😀

A legkisebb magyar kiállító az EPIC Innolabs nonprofit KFT volt, aki a német Fraunhofer és a magyar SZTAKI cégek vegyes vállalata. Ők a Fraunhofer többezer négyzetméteres stand komplexumán kaptak helyet maguknak. Az EPIC az ipar 4.0-ban, az ipari gyártás digitalizációjában nyújt segítséget a vállalatoknak. Tanácsadással, adatelemzéssel és termelés tervezéssel teszik hatékonyabbá és olcsóbbá a gyártást. 

HEPA stand

Idén újra volt Magyar országstand, amelyet a HEPA szervezett. Akik korábban jelezték már a HEPA-nak vagy a magyar vásárképviseletnek, hogy szeretnének részt venni a vásáron támogatott formában, azok közül 8 kiállító kapott helyet a standon. Ezek a kiállítók, egy rendkívül kedvezményes összegért cserébe kaptak helyet a 100 nm-es magyar standon. Bár a stand, pár szerencsétlen körülmény miatt nem a legjobb lokációban kapott helyett, valamint a kiállítók standon belüli elhelyezése is nehezítette a stand érvényesülését egy kicsit, összességében így is nagyon sikeresnek mondható.


A stand kiemelkedő érdekessége a Grabmax által hozott sakkozó robot volt. Akik megkerülték a standot és meglátták a robotot biztosan megálltak, vagy akár még sakkoztak is egyet a robottal. Ez nem egy sakk robot volt természetesen, hanem a mindössze 2 éves cég azt szerette volna demonstrálni, hogy képesek felokosítani a hagyományos robot karokat “szemmel”, vizuális eszközökkel. Ennek segítségévek a robotkar látja a tárgyakat és például képes egy dobozba rendezetlenül beszórt termékeket ügyesen kipakolni, az utolsó darabokig is. Elmondásuk szerint a versenytársaik még nem képesek hasonló feladat 100%-os megoldására, Ők viszont igen,

A másik nagy érdeklődésre számottevő kiállító a Kuube volt, aki kültéri utca bútorokat, okos padokat hozott a kiállításra. Ezek napelemmel ellátott, aluminium szerkezetű, időtálló, környezetbarát és rendkívül hasznos elemei lehetnek a parkoknak a nagyvárosokban, vagy akár a cégek telephelyein. Ha a Grabmax és a Kuube, a stand másik felére került volna, a főfolyosó közelébe, akkor biztosan nagyságrendekkel növekedett volna meg a stand látogatottsága. Ezek olyan látványos, és messziről is jól észrevehető kiállítási termékek voltak, amelyek miatt biztosan többek is közelebb jöttek volna, körbejárták volna a standot.

A másik 6 kiállító is remek termékekkel érkezett a vásárra. A GANZ KK, ipari kapcsolókkal és kapcsoló szekrények gyártásával foglalkozik. Elmondásuk szerint a kiállítási részvételüket az utolsó pillanatban tudták meg, de ennek ellenére a három fős csapat bíztató eredményekkel távozott. Egy kolléga folyamatosan a kiállítást járta és más kiállítókkal épített kapcsolatokat, addig a másik két képviselő a standon egyeztetett az érdeklődőkkel. Több korábbi ügyfelük is újra felfedezte őket, és több éves kihagyás után ismételten együtt fognak dolgozni.

A LabShare szintén egy startup. Hardveres és szoftveres tesztekre szakosodott cégek vannak a portfólojukban (300-400 nemzetközi tesztelő cég) akikhez rövid határidővel tudnak az ügyfeleknek tesztelést leszervezni. A kiállításon a céljuk, új megbízók felkutatása volt. A két fős csapat számos olyan potenciális céget talált a standjukra “beesve” akik azonnal be is regisztráltak hozzájuk.

A Silveria elektronika egy több mint 20 éves múltra visszatekintő elektronikai bérgyártó. Ők a szabad gyártási kapacitásukkal érkeztek Hannoverbe. Nagyon aktívak voltak, szinte folyamatosan tárgyaltak ügyfelekkel. Elmondásuk szerint nagy segítség volt nekik a Hannover Messe telefonos alkalmazás amelyen keresztül könnyen megtalálták Őket az érdeklődők.

A Phönix control egy nagyon speciális cég, akik folyadék és szintjelző berendezéseket illetve biztonsági berendezéseket gyártanak 1981 óta. Termékeik a legnagyobb vállalatoknál vannak jelen, mint pl. olajfinomítók, atomerőművek, gyógyszergyárak. A cég 40 éves múltja okán is ismertek a vásárlók körében. Hatalmas ügyfelek sétáltak be a standjukra mint pl. a Malajziai Petronas olajtársaság, de voltak észak európai és dél amerikai megkereséseik is. Ők azért érkeztek a vásárra, mert meggyőződésük, hogy az ilyen vásároknak köszönhetik, hogy évtizedek óta folyamatos megrendeléseik vannak és ennek köszönhetik, hogy folyamatosan tudtak növekedni is. 

A Solvelectric technologies szintén elektronikai bérgyártási szabad kapacitással érkezett a vásárra. Náluk azonban a konkrét gyártáson túl, egy sokrétű, komplex szolgáltatás csomag is elérhető. A tervezést, a prototípus gyártást és a tesztelési feladatokat is meg tudják oldani házon belül. A sorozatgyártást követően pedig a termékek szervizelését is vállalják, ha erre az ügyfél igényt tart. Ők is régi cég, immáron 30 éve tevékenykednek a piacon így megfordultak már több nemzetközi vásáron is.

A Macher Zrt. alapvetően kábel konfekcionálással és mérnöki tevékenységgel foglalkozik. Nekik sem a Hannoveri vásár volt az első nemzetközi kiállításuk. A cég CEO-ja aki egy sikeres generációváltás révén szüleitől vette át a vállalat irányítását, lézer pontosan felmérte a Hannover Messe-ben rejlő lehetőségeket. Sok más hazai kiállítóhoz hasonlóan már előzetesen rákészült a kiállításra. Több mint 300 céget validáltak a kollégákkal és hívták meg a potenciális partnereket a standjukra és így több mint 15 előzetesen lebeszélt tárgyalás várta Őt a vásáron. A vásár ideje alatt sem, ültek és várták, hogy csak úgy besétáljanak az új ügyfelek a standra. Felváltva járták végig a többi kiállítót a vásáron keresve az újabb üzleti lehetőségeket.

Egyetlen kiállítóval nem tudtunk csak találkozni Hannoverben. A GMV Kft, sajnos az utolsó pillanatban volt kénytelen lemondani a vásári részvételüket, egy szerencsétlen betegség miatt. Bízunk benne, hogy az online részvétel, számukra is hozott érdeklődőket.

Közép európai kiállítók

Hannover Messe 2022 közép európai kiállítók országok szerint

Környező országokból az általunk készített 10-es listán, Magyarország az középmezőnyben szerepel, megelőzve néhány szomszédunkat. Az viszont elgondolkodtató tény, hogy Románia és Bulgária esetében is majdnem kétszer annyi kiállító vett részt a vásáron, mint ahány Magyar. A régiós versenyben, ha szeretnénk, hogy az EU-ból érkező megrendelések nagyobb százalékban érkezzenek hozzánk, mint a szomszédainkhoz, akkor érdemes egy kicsit jobban megmutatkoznunk az ilyen nemzetközi ipari vásárokon.

A látogatók pedig kifejezetten keresik a kisebb, közép európai cégeket, akik kisebb volumenben, egyedi igényeket is ki tudnak szolgálni. Sokkal nagyobb odafigyeléssel, remek ötletekkel, és páratlan flexibilitással szolgálják ki a megrendelőket. Ezekkel a paraméterekkel lehet felvenni a versenyt a nagy gyártókkal, és ezért is érdemes részt venni a kiállításon. 

A Hannover Messe-nek van, hivatalos magyarországi képviselete. A képviselet feladata, az érdeklődők tájékoztatása és a vásárral kapcsolatos kérdések megválaszolása magyarul. A Hannover Messe és más hannoveri vásárral kapcsolatban bővebb információt megtalálnak a www.hannoverkiallitas.hu weboldalon.

Hannover Messe hivatalos weboldala: 

www.hannovermesse.de

2022-es Hannover Messe kereshető kiállítói listája:

Angolul: https://www.hannovermesse.de/en/search/?category=ep

Összefoglaló a kiállításról:

Angolul: https://www.hannovermesse.de/en/hm-digital-edition/hm-21-after-show-report/

After show report infografika:

https://www.hannovermesse.de/en/hm-digital-edition/hm-21-after-show-report/infographic/

Hannover Messe videók:

https://www.hannovermesse.de/en/news/media-library/index-2

Hivatalos kép gallériák a kiállításról:

https://www.hannovermesse.de/en/news/media-library/image-galleries/

Szerző:

Wolf Erik a Deutsche Messe AG és ezáltal a Hannover Messe magyarországi hivatalos képviselője

Telefon: +36204861321

E-mail: [email protected]